Σε τι μας χρησιμεύει, πόσο σημαντική είναι για τον οργανισμό μας, τι σημαίνει για το σώμα μας η έλλειψή της, ποια είναι τα συμπτώματα και από ποιες τροφές μπορούμε να την πάρουμε.

Βρες όλες τις Συνταγές & τα άρθρα μας και λάβε μέρος στη συζήτηση

Η βιταμίνη Β12 παίζει ουσιαστικό ρόλο στην παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων και του DNA, όπως επίσης συμβάλλει στην καλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος.

Εφόσον, το σώμα μας δεν είναι ικανό να συνθέσει μόνο του τη συγκεκριμένη βιταμίνη, πρέπει να καταναλώνουμε τρόφιμα που την περιέχουν, όπως ζωικά προϊόντα ή τρόφιμα που είναι εμπλουτισμένα με αυτήν. Καθώς το σώμα μας δε λειτουργεί ως αποθήκη της Β12, η κατανάλωση των συγκεκριμένων τροφίμων θα πρέπει να γίνεται σε καθημερινή βάση.

Τα συμπτώματα που προκαλούνται από την έλλειψη της βιταμίνης Β12 είναι πολλά και κρύβουν πολλούς κινδύνους για την υγεία.

  • Η έλλειψη της βιταμίνης Β12, καθιστά ανίκανα τα ερυθρά αιμοσφαίρια να διαιρεθούν, με αποτέλεσμα την εμφάνιση μεγαλοβλαστικής αναιμίας.
  • Η έλλειψη ερυθρών αιμοσφαιρίων παρεμποδίζει τη μεταφορά οξυγόνου στο σώμα, με αποτέλεσμα να υπάρχει αίσθημα κούρασης κι αδυναμίας.
  • Η μακροπρόθεσμη έλλειψη της βιταμίνης Β12, προκαλεί προβλήματα στο νευρικό σύστημα, καθώς η παραγωγή της μυελίνης μειώνεται. Η μυελίνη περιβάλλει τα νεύρα και τα προστατεύει. Χαρακτηριστικό σύμπτωμα της καταστροφής του νευρικού συστήματος είναι το μυρμήγκιασμα, η αστάθεια κι ο μετεωρισμός.
  • Χαμηλά επίπεδα Β12 οδηγούν σε υψηλές τιμές ομοκυστεϊνης, η οποία καταστρέφει τον ιστό του εγκεφάλου, προκαλώντας διαταραχές τη διάθεση όπως επίσης και κατάθλιψη.

Δυστυχώς όμως, τα συμπτώματα αυτά, εμφανίζονται μετά από χρόνια έλλειψης της βιταμίνης Β12, με αποτέλεσμα η διάγνωση της να καθίσταται περίπλοκη και πολλές φορές λανθασμένη. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που υπήρξε εσφαλμένη διάγνωση που αναφέρεται σε έλλειψη φολικού οξέος. Τα χαμηλά επίπεδα Β12 οδηγούν σε μειωμένα επίπεδα φολικού οξέος. Συνεπώς μια αύξηση των επιπέδων φολικού, με κάποιο συμπλήρωμα, καλύπτει προσωρινά το βαθύτερο πρόβλημα της έλλειψης Β12. Σε αυτήν την περίπτωση τα συμπτώματα επιμένουν και χάνεται πολύτιμος χρόνος.

Σύμφωνα με το NIH, η ημερήσια δοσολογία σε βιταμίνη Β12, καθορίζεται τόσο από την ηλικία όσο κι από τις διατροφικές συνήθειες, την φαρμακευτική αγωγή και τις παθήσεις του κάθε ατόμου.

  • Νεογνά 0-6 μηνών: 0,4mcg
  • Μωρά 7-12 μηνών: 0,5mcg
  • Παιδιά 1-3 χρονών: 0,9mcg
  • Παιδιά 4-8 χρονών: 1,2mcg
  • Παιδιά 9-13 χρονών: 1,8mcg
  • Έφηβοι  & Ενήλικες: 2,4mcg
  • Εγκυμοσύνη: 2,6mcg
  • Θηλασμός: 2,8mcg

Περιεκτικότητα βιταμίνης Β12 σε τρόφιμα:



ΓραμμάριαMcg
Cottage Cheese2501,1 – 1,5
Τυρί/ Cheddar/ Mozzarella1001,4 – 1,8
Γιαούρτι2500,3- 0,6
Αυγά2 μεγάλα1,5 – 1,6
Συκώτι10017 – 31
Τόνος1001,3 – 5,3
Σολομός1005,9
Σαρδέλες1009,1
Μύδια10024