Παρά το γεγονός ότι η δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος βρίσκεται στη ρίζα των αυτοάνοσων νοσημάτων, η διατροφή διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του θυρεοειδούς. Ενώ συγκεκριμένα τρόφιμα και συμπληρώματα δεν μπορούν να θεραπεύσουν ή να αντιστρέψουν τη θυρεοειδική νόσο, η κατανάλωση μιας υγιεινής, φιλικής προς τον θυρεοειδή, διατροφής μπορεί να υποστηρίξει τη λειτουργία και τη θεραπεία του, να σε βοηθήσει να διατηρήσεις ή να χάσεις βάρος. Ακόμη μπορεί να βοηθήσει στη μείωση ορισμένων συμπτωμάτων, όπως η κόπωση, η δυσκοιλιότητα και ο αργός μεταβολισμός.

Τα παρακάτω dos και dont’s είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης όταν θέλεις να κάνεις κάποιες αλλαγές. Μην παραλείπεις να ζητήσεις τη βοήθεια ενός διατροφολόγου που μπορεί να σε καθοδηγήσει περαιτέρω.

  • Εξάλειψε τα βαριά επεξεργασμένα τρόφιμα

Τα επεξεργασμένα τρόφιμα δεν έχουν άμεσο αντίκτυπο στη λειτουργία του θυρεοειδούς, αλλά όταν είναι βαριά επεξεργασμένα, όπως στην περίπτωση της κατεψυγμένης πίτσας, των φαγητών που μαγειρεύονται στα μικροκύμματα και των ντόνατς, δεν ωφελούν κανέναν. Ορισμένα έντονα επεξεργασμένα τρόφιμα (όπως τα επεξεργασμένα κρέατα) περιέχουν ακόμη και ορισμένα συστατικά που θεωρούνται καρκινογόνα.

Επιπλέον, τα τρόφιμα που είναι βαριά επεξεργασμένα συχνά έχουν πολλές κενές θερμίδες που δεν υποστηρίζουν καθόλου τον οργανισμό σου. Είναι καλύτερο να επιλέγεις φρέσκα φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης και τρόφιμα που έχουν υποστεί ελάχιστη επεξεργασία. Ένας τρόπος για να αρχίσεις να υιοθετείς μια πιο καθαρή διατροφή είναι να δοκιμάσεις να ψωνίζεις από τοπικά μικρά παντοπωλεία, ή παντοπωλεία με βιολογικά προιόντα.

  • Παρέλειψε το επιτραπέζιο αλάτι

Δεδομένου ότι πολλά συσκευασμένα τρόφιμα περιέχουν ήδη νάτριο, η προσθήκη επιτραπέζιου αλατιού στα τρόφιμα μπορεί να σε κάνει να ξεπεράσεις το όριο. Οι τρέχουσες οδηγίες σύμφωνα με τον ΠΟΥ προτείνουν οι ενήλικες να μην καταναλώνουν περισσότερα από 2 γραμμάρια νατρίου την ημέρα (δηλαδή <5γραμμάρια αλάτι / ημέρα). Περιορισμένες έρευνες αποδεικνύουν ότι οι φυσικές μορφές αλατιού είναι πιο υγιεινές, αλλά το νάτριο σε οποιαδήποτε μορφή μπορεί να είναι ανθυγιεινό αν καταναλώνεται υπερβολικά.

  • Μείωσε την πρόσληψη καφεΐνης

Η καφεΐνη είναι ένα ισχυρό διεγερτικό. Αυτό σημαίνει ότι η υψηλή ημερήσια πρόσληψη καφέ, τσαγιού ή αναψυκτικών με καφεΐνη μπορεί να είναι εξαντλητική για τα επινεφρίδια, να αυξήσει τα επίπεδα κορτιζόλης και να επιδεινώσει τις όποιες ανισορροπίες σακχάρου στο αίμα σου.

  • Αύξησε την πρόσληψη βιταμίνης D

Η βιταμίνη D είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος. Παρασκευάζεται στο δέρμα ως αποτέλεσμα της έκθεσης στις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου, όπως επίσης βρίσκεται σε ορισμένα τρόφιμα. Επιστημονικές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η ανεπάρκεια βιταμίνης D μπορεί να συνδέεται με την ανάπτυξη αυτοάνοσων νοσημάτων του θυρεοειδούς και είναι πιο συχνή σε άτομα με αυτές τις παθήσεις. Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D είναι: τα λιπαρά ψάρια όπως ο τόνος, το σκουμπρί και ο σολομός. Τα δημητριακά, το τυρί και οι κρόκοι αυγών.

  • Κατανόηση της σωστής πρόσληψης ιωδίου

Το ιώδιο είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή των θυρεοειδικών ορμονών τριιωδοθυρονίνη (Τ3) και θυροξίνη (Τ4). Μια έλλειψη ιωδίου μπορεί να βλάψει τη λειτουργία του θυρεοειδούς, επειδή το σώμα έτσι δεν έχει αρκετές πρώτες ύλες για να παράγει την απαραίτητη θυρεοειδική ορμόνη. Ταυτόχρονα, η υπερβολική πρόσληψη ιωδίου μπορεί επίσης να είναι προβληματική, συμβάλλοντας στη βρογχοκήλη -τη διόγκωση του θυρεοειδούς- και ενδεχομένως προκαλώντας την έξαρση κι επιδείνωση της αυτοάνοσης θυρεοειδοπάθειας.

pexels elle hughes 1660027

Ένας μέσος ενήλικας εμφανίζει χαμηλά επίπεδα ιωδίου, συνήθως λόγω έλλειψης σιδήρου, περιορισμένης διατροφής ή λήψης ορισμένων φαρμάκων.

Να θυμάσαι ότι η απλή λήψη συμπληρωμάτων ιωδίου επειδή έχεις θυρεοειδοπάθεια δεν συνιστάται, καθώς μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση. Πάντα να δράς υπό την καθοδήγηση του γιατρού σου.