Η περίοδος της εγκυμοσύνης είναι ένα μοναδικό ταξίδι, μια περίοδος κατά την οποία το σώμα της μητέρας στηρίζει την ανάπτυξη μιας νέας ζωής. Η διασφάλιση της υγείας και της ευημερίας τόσο της μητέρας όσο και του παιδιού κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου είναι υψίστης σημασίας. Το φολικό οξύ, διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός υγιούς μωρού, ιδίως στην υποστήριξη της ανάπτυξης του εγκεφάλου του παιδιού. Σε αυτό το άρθρο, θα εμβαθύνουμε στον κόσμο του φυλλικού οξέος και στη σημασία του πριν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Θα διερευνήσουμε τις διακρίσεις μεταξύ φυλλικού και φολικού οξέος, θα διευκρινίσουμε τα οφέλη του φυλλικού οξέος και θα δώσουμε πληροφορίες για τις τροφές που είναι πλούσιες σε αυτό το απαραίτητο θρεπτικό συστατικό.

Τι είναι το φολικό οξύ;

Το φολικό οξύ, γνωστό και ως βιταμίνη Β9, είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που ανήκει στο σύμπλεγμα των βιταμινών Β. Tο φυλλικό οξύ, είναι μία συνθετική μορφή του φολικού, που βρίσκεται σε διάφορα συμπληρώματα διατροφής ή εμπλουτισμένα τρόφιμα. Το φυλλικό οξύ είναι ένα ζωτικής σημασίας θρεπτικό συστατικό τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες, αλλά η σημασία του γίνεται ιδιαίτερα εμφανής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα φυλλικού οξέος για τους ενήλικες είναι 400 μικρογραμμάρια (mcg). Οι ενήλικες γυναίκες, που σχεδιάζουν μία εγκυμοσύνη ή θα μπορούσαν να μείνουν έγκυες, θα πρέπει να λαμβάνουν 400 έως 1.000 mcg φυλλικού οξέος την ημέρα.

Υπάρχει διαφορά μεταξύ του φυλλικού και του φολικού οξέος;

Ναι, υπάρχει διαφορά μεταξύ του φυλλικού και του φολικού οξέος, αν και είναι στενά συνδεδεμένα. Το φολικό οξύ αναφέρεται στη φυσική μορφή της βιταμίνης Β9 που βρίσκεται σε διάφορα τρόφιμα, όπως τα φυλλώδη λαχανικά, τα όσπρια και τα εσπεριδοειδή. Αντίθετα, το φυλλικό οξύ είναι η συνθετική μορφή αυτής της βιταμίνης, που χρησιμοποιείται συχνά σε συμπληρώματα και εμπλουτισμένα τρόφιμα. Ο ανθρώπινος οργανισμός μπορεί να απορροφήσει και να χρησιμοποιήσει ευκολότερα το φολικό οξύ από φυσικές πηγές τροφίμων σε σύγκριση με τα συμπληρώματα. Ωστόσο, το φυλλικό οξύ προτιμάται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης λόγω της σταθερότητάς του και της ικανότητάς του να ενισχύει αποτελεσματικά τα επίπεδα φυλλικού οξέος.

εγκυος τελικό

Ποια είναι τα οφέλη του φυλλικού οξέος πριν από την εγκυμοσύνη;

Είναι σημαντικό για τις γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία να διατηρούν επαρκή επίπεδα φυλλικού οξέος στον οργανισμό τους, ακόμη και πριν από τη σύλληψη. Να γιατί:

  1. Αποτρέπει τα ελαττώματα του νευρικού σωλήνα Ένα από τα πιο γνωστά οφέλη του φυλλικού οξέος είναι ο ρόλος του στην πρόληψη των ελαττωμάτων του νευρικού σωλήνα (NTD) στο αναπτυσσόμενο έμβρυο. Αυτές οι ανωμαλίες επηρεάζουν τον εγκέφαλο, τη σπονδυλική στήλη και τον νωτιαίο μυελό και μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρά προβλήματα υγείας στο παιδί. Η επαρκής πρόσληψη φυλλικού οξέος κατά την περίοδο πριν από τη σύλληψη μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης NTDs.
  2. Υποστηρίζει τη συνολική υγεία της μητέρας Το φυλλικό οξύ είναι απαραίτητο για τη συνολική υγεία της γυναίκας, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής ερυθρών αιμοσφαιρίων και της διατήρησης ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήματος. Βοηθά επίσης στην πρόληψη της αναιμίας, μιας κατάστασης που μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Ποια είναι τα οφέλη του φυλλικού οξέος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Μόλις ξεκινήσει η εγκυμοσύνη, η σημασία του φυλλικού οξέος γίνεται ακόμη πιο έντονη. Ακολουθούν τα βασικά οφέλη του φυλλικού οξέος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης:

  1. Προωθεί την υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού του εμβρύου: Το φυλλικό οξύ διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στα πρώτα στάδια της εγκυμοσύνης, όταν διαμορφώνονται ο εγκέφαλος και ο νωτιαίος μυελός του μωρού. Τα επαρκή επίπεδα φυλλικού οξέος εξασφαλίζουν τη σωστή ανάπτυξη του νευρικού σωλήνα, μειώνοντας τον κίνδυνο σοβαρών γενετικών ανωμαλιών.
  2. Υποστηρίζει τη σύνθεση του DNA και την ανάπτυξη των κυττάρων: Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, συμβαίνει ταχεία κυτταρική διαίρεση και ανάπτυξη τόσο στη μητέρα όσο και στο αναπτυσσόμενο μωρό. Το φολικό οξύ είναι ζωτικής σημασίας για τη σύνθεση του DNA και την κυτταρική ανάπτυξη, βοηθώντας το έμβρυο να αναπτυχθεί σωστά.
  3. Μειώνει τον κίνδυνο πρόωρου τοκετού: Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η επαρκής πρόσληψη φυλλικού οξέος μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου πρόωρου τοκετού, αν και απαιτούνται περισσότερες έρευνες στον τομέα αυτό.

Ποια τρόφιμα είναι πλούσια σε φολικό οξύ;

Η κατανάλωση μιας ισορροπημένης διατροφής πλούσιας σε φυλλικό οξύ είναι απαραίτητη για τις γυναίκες που σχεδιάζουν να συλλάβουν και για όσες είναι ήδη έγκυες. Ακολουθούν ορισμένες τροφές που αποτελούν εξαιρετικές πηγές αυτού του ζωτικού θρεπτικού συστατικού:

  1. Φυλλώδη λαχανικά: Τα σκούρα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι, το μαρούλι και το λάχανο, είναι γεμάτα με φυσικό φολικό οξύ. Η καθημερινή τους κατανάλωση είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να αυξήσεις την πρόσληψη φυλλικού οξέος.
  2. Όσπρια: Τα φασόλια, οι φακές και τα ρεβίθια δεν είναι μόνο πλούσια σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες, αλλά παρέχουν επίσης σημαντική ποσότητα φολικού οξέος. (Βρες εδώ συνταγή για οσπριοσαλάτα)
  3. Εσπεριδοειδή: Τα πορτοκάλια, τα γκρέιπφρουτ και άλλα εσπεριδοειδή δεν είναι μόνο δροσιστικά αλλά περιέχουν και φολικό οξύ.
  4. Εμπλουτισμένα τρόφιμα: Πολλά προϊόντα δημητριακών και σιτηρών είναι εμπλουτισμένα με φυλλικό οξύ, καθιστώντας τα βολικές πηγές αυτού του θρεπτικού συστατικού.
  5. Συκώτι (με μέτρο): Το συκώτι αποτελεί πλούσια πηγή φολικού οξέος, αλλά θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε βιταμίνη Α, η οποία μπορεί να είναι επιβλαβής σε υπερβολική ποσότητα.
1 1

Με δυο λόγια

Το φυλλικό οξύ είναι ζωτικής σημασίας θρεπτικό συστατικό τόσο για μια γυναίκα που σχεδιάζει να συλλάβει όσο και για αυτήν που είναι ήδη έγκυος. Υποστηρίζει την υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού του μωρού, μειώνει τον κίνδυνο ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα και συμβάλλει στη συνολική υγεία της μαμάς. Η ενσωμάτωση τροφίμων πλούσιων σε φολικό οξύ στη διατροφή σου και η εξέταση συμπληρωμάτων φυλλικού οξέος, ιδίως κατά τον προγραμματισμό της εγκυμοσύνης και τα πρώτα στάδια της εγκυμοσύνης, μπορεί να συμβάλει στην εξασφάλιση ενός υγιέστερου ξεκινήματος για το μικρό σου πλασματάκι. Συμβουλέψου πάντα τον γιατρό σου για εξατομικευμένες συμβουλές και συστάσεις προσαρμοσμένες στις μοναδικές σου ανάγκες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.