Λίγα χρόνια πριν, είχα παρευρεθεί, σ΄ ένα σεμινάριο για την παχυσαρκία στην Ελλάδα. Ακόμα, θυμάμαι, την έντονη απορία, ενός Άγγλου επιστήμονα, για το πως είναι δυνατόν, η Ελλάδα, να ανήκει στις υψηλότερες θέσεις της παιδικής παχυσαρκίας, στην Ευρώπη; Η ίδια Ελλάδα όπου, επίσης, είναι μια από τις χώρες της Μεσογείου, η χώρα που είναι ικανή σ΄ όλα τα επίπεδα, να προάγει τη μεσογειακή διατροφή, η οποία έχει αποδειχθεί ως το καλύτερο πρότυπο διατροφής και υγείας, παγκοσμίως,

Τι ορίζεται ως παιδική παχυσαρκία;

Παιδική παχυσαρκία, ορίζεται, η κατάσταση κατά την οποία ένα παιδί, έχει υπερβολικό σωματικό βάρος, για το ύψος και την ηλικία του. Για να βγει το τελικό πόρισμα, χρειάζεται ο παιδίατρος που το παρακολουθεί, σε συνεργασία με τον διατροφολόγο, να υπολογίσουν το δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) του παιδιού, και να το συγκρίνουν με τις καμπύλες ανάπτυξης, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, το φύλο αλλά και το γενετικό υπόβαθρο.

1 1

Τι λένε τα νούμερα

Στις σκληρές αλήθειες, ως άνθρωποι, έχουμε την τάση να κλείνουμε τα μάτια και τα αυτιά, κι όμως, εδώ χρειάζεται να λύσουμε το πρόβλημα κι όχι να κάνουμε πως δεν υπάρχει. Επομένως, χρειάζεται να γνωρίζουμε πως στην Ευρώπη, 1 στα 3 παιδιά, ζουν με την παχυσαρκία, κάτι που συνδέεται με πολλές μη μεταδοτικές ασθένειες, από καρδιαγγειακές παθήσεις έως διαβήτη και καρκίνο. Από το 30%, των παιδιών με παχυσαρκία, τα περισσότερα είναι αγόρια.

Ο ρόλος του φροντιστή

Εφόσον μιλάμε για παιδί, η πρώτη κίνηση είναι να μη μεταφέρουμε στο ίδιο, την ευθύνη ή τον φόβο. Το παιδί χρειάζεται τη σωστή καθοδήγηση, και θα τη βρει από τον άνθρωπο που εμπιστεύεται τυφλά και ΄΄μιμείται΄΄, δηλαδή τον φροντιστή του. Συνεπώς, ο φροντιστής, είναι ζωτικής σημασίας κι ανάγκης να ενημερωθεί και να εκπαιδευτεί κατάλληλα, ώστε να βοηθήσει το παιδί, που ενδέχεται να βρίσκεται στις καμπύλες του υπέρβαρου ή της παχυσαρκίας.

Ο ρόλος της διατροφής

Η σημασία της υγιεινής διατροφής, χρειάζεται να ενσαρκωθεί σ΄ όλη την οικογένεια. Ο τρόπος που οι γονείς επιλέγουν τα τρόφιμα και οι προσωπικές τους διατροφικές συνήθειες, αντανακλούνται σ΄ όλη την οικογένεια, καθορίζοντας την συνολική ευγεξία. Στην περίπτωση, που ένα ή περισσότερα μέλη της οικογένειας, αντιμετωπίζει προβλήματα παχυσαρκίας, η πολύπλευρη υποστήριξη της οικογένειας είναι καθοριστική. Χρειάζεται τόσο ο προγραμματισμός, ξεκινώντας από τη λίστα του σούπερ μάρκετ, τις ημέρες και ώρες μαγειρέματος κτλ όσο κι η ψυχολογική υποστήριξη. Τα παχύσαρκα παιδιά, ενδέχεται να βιώνουν τις καταστάσεις διαφορετικά, από τα υπόλοιπα της ηλικίας τους. Συνεπώς, ο δεσμός της οικογένειας χρειάζεται να παραμείνει ισχυρός και να μην αντιληφθούν πως παραγκωνίζονται ή έχουν απαγορευτικά μέτρα στη διατροφή τους, σε σχέση με τους συνομήλικους ή τα αδέρφια τους, εάν υπάρχουν. Επομένως, μη έχοντας πολλούς πειρασμούς στο σπίτι, δημιουργείται ένα περιβάλλον όπου η υγιεινή διατροφή είναι φυσικό επακόλουθο κιαι μέρος της καθημερινότητας.

1 1

Όλα ξεκινούν από το σπίτι

1. Διαθέσιμες τροφές

Πολλές φορές, τα σνακ, τα energy drinks ή οι τυποποιημένοι ΄΄φυσικοί΄΄ χυμοί, έχουν την τάση να προσδίδουν επιπλέον θερμίδες στο ανθρώπινο σώμα, και μεγάλες ποσότητες ζάχαρης, με τον κορεσμό να παραμένει χαμηλός. Το αποτέλεσμα; Μετά από 30΄ ,να ακουστεί η φράση ΄΄Μαμά, μπαμπά πεινάω, τι έχει να φάμε;΄΄. Επομένως, χρειάζεται η σωστή διαχείριση κι η διακριτική απομάκρυνση αυτών των τροφίμων από το καθημερινό χώρο στον οποίο κινείται το παιδί. Τη θέση του, χρειάζεται να πάρει κάποιο διαφορετικό σνακ, με περισσότερες φυτικές ίνες, λιγότερο γλυκιά γεύση και πραγματική ενυδάτωση μέσω του νερού, αποφεύγοντας έτσι τα σφραγίσματα τερηδόνας , που προκαλείται από την μεγάλη παραμονή σακχάρων στα δόντια.

2. Δραστηριότητες – παιχνίδι

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, συμπεριλαμβάνει αρκετό χρόνο στην οθόνη και καθιστικό παιχνίδι. Χρειάζεται, ως φροντιστές, αρχικά, να βοηθήσουμε τους εαυτούς μας, ώστε να προσαρμοστούν στην νέα τάξη πραγμάτων. Δε μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός , πως το ανθρώπινο σώμα, είναι σχεδιασμένο για κίνηση και δράση. Επομένως μια εξωσχολική δραστηριότητα, μια ενθάρρυνση για παιδική και ενήλικη μάζωξη στην πυλωτή της πολυκτοικίας, με στόχο την εκμάθηση παιχνιδιών, από τους παλιούς στους νέους, ή ακόμα κι η καθιέρωση ενός μακρινού περίπατου τα Σαββατοκύριακα, είναι κάποιες κινήσεις που δένουν την οικογένεια, προάγουν θετικά συναισθήματα, εκκρίνουν αυτές τις μαγικές ουσίες ευτυχίας, την σεροτονίνη και τις ενδορφίνες και βοηθούν το σώμα να κινηθεί.

1

Τι σημαίνει “έξυπνο γεύμα”;

Στόχος μας, είναι να δημιουργήσουμε έξυπνα γεύματα, είτε κυρίως είτε σνακ, για τα παιδιά. Πως καταλαβαίνουμε ότι ένα γεύμα θεωρείται έξυπνο; Αρκεί να προκαλεί κορεσμό, να βοηθάει το γαστρεντερολογικό σύστημα, να δημιουργεί αισθήματα εφορίας, να είναι επαρκή σε πρωτείνη, υδατάνθρακα, λιπαρά και βιταμίνες και εννοείται, το τρόφιμο χρειάζεται να είναι στις γευστικές προτιμήσεις του παιδιού. Οι ποσότητες διαφοροποιούνται σε κάθε παιδί, ανάλογα την ηλικία, το φύλο, το ύψος και τη δραστηριότητά του.

Κάποιες ιδέες για σνακ μπορεί να είναι τα energy balls με ένα φρούτο ή smoothie, αυγόφετες στην τοστιέρα με λίγο φυσικό χυμό, βραστό αυγό με λαχανικό, τυρόπιτα στην τοστέρα με λαχανικό κτλ . Συνταγές που μπορείτε να βρείτε με μια γρήγορη αναζήτηση στο site μας restartdiet.gr.

Με δυο λόγια

Σε όλους τους γονείς που αντιμετωπίζουν το δύσκολο ζήτημα της παχυσαρκίας των παιδιών τους, θα ήθελα να επισημάνω τη σπουδαιότητα της επαγγελματικής καθοδήγησης, για την υιοθέτηση ενός υγιεινού και βιώσιμου διατροφικού σχεδίου. Η παχυσαρκία μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία και την ευεξία των παιδιών, αλλά η κατάλληλη γνώση και καθοδήγηση μπορούν να αποτελέσουν τη διαφορά. Είναι ουσιώδες να αναζητήσουμε τη συμβουλή επαγγελματιών υγείας και διατροφολόγων, οι οποίοι μπορούν να παρέχουν εξειδικευμένες συμβουλές για τη δημιουργία ενός εξατομικευμένου πλάνου διατροφής. Η συνεργασία με αυτούς τους επαγγελματίες μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση των διατροφικών αναγκών των παιδιών μας και στον καθορισμό συγκεκριμένων στόχων για την υγεία τους.